۱۳۹۴ فروردین ۱۶, یکشنبه

حضرت نوح و توصیه ابلیس به او

راوندى با استناد به ابن عباس مى‏ گويد: ابليس لعنت اللَّه عليه به نوح گفت: اى نوح تو بر من حق و منّتى دارى كه به سبب آن من به تو خصالى را تعليم مى‏ دهم.
نوح گفت: منّت من بر تو چيست؟ 
ابليس گفت: تو قومت‏ را نفرين كردى و همه را به هلاكت دچار نمودى و در غير اين صورت من بايد مدّتهاى طولانى به گمراه كردن آنها مشغول مى‏ شدم، پس بر تو باد كه از كبر و حرص و حسد بر حذر باشى، چون همانا كبر خصلتى است كه مرا به ترك سجده واداشت و موجب شد شيطان رجيم باشم و حرص صفتى است كه آدم را از بهشت نزول داد، چون او همه نعمتهاى بهشتى را در اختيار داشت و فقط از يك درخت نهى شد، امّا حرص او را واداشت كه به آن درخت نزديك شده و نهى الهى را زير پا گذارد. و حسد همان صفتى است كه باعث شد پسر آدم برادر خود را به قتل رساند، 
آن وقت نوح كه درود خدا بر او باد فرمود: چگونه و در چه حالتى است كه تو بيشتر بر بنى آدم غلبه پيدا مى‏ كنى؟ 
ابليس گفت: در حالت خشم و غضب.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر