۱۳۹۴ فروردین ۱۵, شنبه

انواع ربا

یکی از محارفین شخص رباخوار است و ربا بر دو قسم است ربای نسیه و ربای فضل. آنچه در قرآن حرام شده ربای نسیه است و ربای فضل به سنت حضرت ختمی مرتبت (ص) حرام گردید. ربای نسیه آن است که من به شما پولی قرض بدهم و تومانی مثلا چند شاهی علاوه بر آن بگیرم و چنانچه گفتیم آنچه در قرآن راجع به ربا امده همانا ربای قرض و نسیه است. اما ربای فضل جنسی را به جنسی فروختن است مع العلاوه مثلا یک من گندم را به یک من و ده سیر گندم فروختن  ولی می دانیم که یک من گندم را به یک من و ده سیر خرما توان داد و ربای جنسی مقدمه ای بود که ربای نسیه را حرام کند.... به عوض در مقابل قرض الحسنه را قرار داد ... حتی احادیث زیادی داریم که قرض الحسنه از صدقه بهتر است زیرا که ممکن است صدقه به غیر مستحق برسد ولی شخص تا مستحق و پریشان نباشد درصدد قرض بر نمی آید.
(حرمت ربا - علامه شریعت سنگلجی 25)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر